Húsvét
A húsvét ünnepének énekeivel kapcsolatban ismét a zsoltárok jelentőségére szeretnénk rámutatni. A 117. és a 118. zsoltár kiemelt szerepet kap vasárnap, hétfőn pedig a 105. zsoltár. Főünnepeken elsősorban a legismertebb énekeket tanácsos választanunk, de a 118. zsoltár ismert dallamával (66-dikra éneklendő) könnyen beemelhető. Köszöntő igeként vehetjük a bibliai zsoltár 24. versét (ez minden vasárnapi istentiszteletünk oka és eredője): Ez a nap, a melyet az Úr rendelt…(Latinul: Haec dies quam fecit Dominus…, ami egyébként a latin istentisztelet második éneke.) A legősibb, és ma is népszerű „Krisztus feltámadott" ének eredeti helye az igehirdetés előtt van, így kerülhet a zsoltár is helyére - fennálló énekként. A feltámadásünnep továbbőrzésének „lélekre ható" eleme lehet, ha pünkösdig minden istentiszteleten igehirdetés előtti énekként énekeljük a 185-t és az énekrendben e mellett még egy húsvéti ének szerepel.
Az ünnep első napja a feltámadás tényét és üzenetét hirdeti, a második nap az emmausi tanítványokra utalva a Jézussal találkozás személyes élményét állítja középpontba a alábbi igék alapján. A vasárnapi istentisztelet óegyházi igéi: Mk 16,1–8 és 1Kor. 5,6–8, a hétfői ünnep igéi: Lk 24,13–35 és ApCsel 10,34–43.
Énekek húsvétvasárnapra:
Bevezető ige: Zsolt 118,22-24
Fennálló ének: 118,1,12 Adjatok hálákat az Úrnak / E jeles napot őmagának…
Főének: 510 Dicsőség néked, Istenünk, vagy 513/356/ Felvirradt áldott szép napunk
Lekciók között: 505/351/ Emlékezzünk e napon
Igehirdetés előtt: 501/185/ Krisztus feltámadott
Igehirdetés után: 509/347/ Jézus, kia a sírban... Nincs már szívem félelmére
Úrvacsora alatti ajánlott énekek: úrv: 454-455, 505-508, 517-518
Záró ének: 504/350/ Feltámadt a mi életünk, vagy 281/196/ Mondjatok dicséretet
Énekek húsvéthétfőre:
Bevezető ige: Zsolt 116,1,8-9
Fennálló ének: 105.1–2 Adjatok hálát az Istennek
Főének: 515 Krisztus, virágunk, vagy 508 /357/ Jézus én bizodalmam
Lekciók között: 506/352/ Krisztus ím feltámada
Igehirdetés előtt: 501/185/ Krisztus feltámadott
Igehirdetés után: 699/388,6/ Ó, maradj, Uram, vélünk, vagy 705/511/,1–2 Maradj velem, mert mindjárt este van
Úrvacsora alatt ajánlottak a vasárnapi énekrendnél megjelöltek.
Záró énekként ajánlottak a vasárnapi énekrendnél megjelöltek.
Húsvét utáni 1. vasárnap (Quasimodogeniti)
Amint karácsony nyolcadnapja a kiskarácsony nevet,húsvét nyolcada a kishúsvét, vagy fehérvasárnap elnevezést kapta. A vasárnap latin neve ismét az első ének (a latin introitus) első szavát idézi a Krisztusban újjászületetteknek: Quasimodo geniti infantes… Mint most született csecsemők, a tiszta, hamisítatlan tej után vágyakozzatok (2Pt 2,2), melyhez a 81. zsoltár kapcsolódik: "Örvendezzetek az Istennek, a mi erősségünknek: ujjongjatok a Jákób Istenének!"
A vasárnap epistola-igéje az 1Jn 5,4–10: A hit, ami legyőzi a világot, evangéliuma pedig Jn 20,19–31: Tamás kételkedése és hite.
A húsvét-ünnepi énekek ismertetésénél utaltunk már rá, hogy a feltámadásról szóló énekeket ne hagyjuk el, hanem egész pünkösdig éljünk velük! Énekeskönyvünkben több éneket is találunk (503, 505, 506), melyek szövegükben vagy/és verselésükben a „Krisztus feltámadott” 185. dicséretünkből erednek. Azért alakult ennyi változata ennek az éneknek, mert húsvét után még hetekig a Surrexit Christus - azaz Feltámadt Krisztus - gondolatköre határozta meg az istentiszteleteket és az igehirdetéseket.
Énekválasztásunkat a zsoltárok és a húsvéti énekek határozzák meg most és a ránk következő vasárnapokon is.
Énekek Quasimodogeniti vasárnapjára (húsvét utáni vasárnap):
Bevezető ige: 1Pt 2,2
Fennálló ének: 81(1–3) Örvendezzetek az erős Istennek
Főének: 503 Krisztus a sírbolt foglya volt
Lekciók között: 116,7–11. Mit adjak az Úrnak jótettiért?
Igehirdetés előtt: 501/185/ Krisztus feltámadott
Igehirdetés után: 321/232/ (1–3. vagy a teljes ének) Hiszek a mennybéli egy Istenben
Záró ének: 504/350/ Feltámadt a mi életünk, vagy 502/288/ E világnak fényessége
Húsvét utáni 2. vasárnap (Misericordia Domini)
A húsvétot követő második vasárnap leginkább evangéliumi szakaszáról ismert, innen Jópásztor-vasárnap a közismert neve. A kezdő (introitus) ének a 33. zsoltárt idézi: Misericordias Domini plena est terra… Az Úr kegyelmével telve a föld, az Úr szavára lettek az egek. Ujjongjatok ti igazak, az Úrban; a hívekhez illik a dicséret. (Zsolt. 33,5-6,1.) A zsoltárból kiemelt szövegrész – a kegyelem-irgalom – történetesen a Szenci-szöveg 3. versének közepén olyannyira súlytalan említést kap, hogy tartalmi szempontból legalább annyira indokolt a 89. zsoltár első versének választása: "Az Únak irgalmát örökké éneklem".
Az első igeszakasz (epistola) Krisztus szenvedésére utal vissza, akihez mint lelkünk pásztorához tévelygő juhokként megtérhetünk. (1Pt 2,21-25) Ezek után következik a jól ismert evangéliumi példázat (Jn 10,11-16) a jó pásztorról, aki „életét adja a juhokért”. (Ismét húsvétra történő visszautalás.)
Énekeskönyvünkben számos énekben felbukkan pásztor-motívum, mégsem feltétlen mindegyik illik ehhez a vasárnaphoz. A főénekül ajánlott 297. dicséret például a Péter leveléből vett gondolatokhoz hasonlóan magasztalja Krisztust, a 238/215/ dicséret első versével pedig ugyanezen igerésznek befejező verséhez kapcsolódik.
Énekválasztásunknak egyik fontos eleme, hogy egyes énekek nem szorosan a vasárnap témájához, hanem inkább az adott ünnepkörhöz kapcsolódnak inkább. Régi szokás szerint a feltámadásról szóló énekeket nem hagytuk el most sem. Húsvéti hálaadásunk éppen abban nyerhet kifejezést, ha pünkösdig istentiszteleteink elmaradhatatlan eleme lesz legalább egy húsvéti ének. Egyik javaslatunk szerint az igehirdetést megelőző ének lehet ennek helye, de az istentiszteletet lezáró ének is alkalmas a húsvéti hálaadás kifejezésére.
Énekek Misericordia Domini vasárnapjára (húsvét utáni 2. vasárnap):
Bevezető ige: Zsolt 33,1,3-6
Fennálló ének: 33(1,3) Nosza, ti istenfélő hívek, vagy 89(1) Az Úrnak irgalmát örökké éneklem
Főének: 242/297/ (1,5-9) Ó seregeknek hatalmas királya, vagy
153/260/ Tudom, pásztorom és vezésem
Lekciók között: 509 Jézus Krisztrus, Üdvözítőnk
Igehirdetés előtt: 501/185/ Krisztus feltámadott
Igehirdetés után: 238/215/,1 Eltévedtem, mint juh, vagy 23,1. Az Úr énnékem őriző pásztorom
Záró ének: 504/350/ Feltámadt a mi életünk, vagy 291/229/ Hű pásztorunk, vezesd a te árva nyájadat
Húsvét utáni 3. vasárnap (Jubilate)
A vasárnap kezdőéneke a bibliai 66. zsoltár 1-2. verse: Jubilate Deo omnis terra, psalmum dicite nomini ejus… Örvendezz Istennek, ó te egész föld. Énekeljétek az ő nevének dicsőségét; dicsőítsétek az ő dicséretét! Mondjátok Istennek: Mily csudálatosak a te műveid: a te hatalmad nagy volta miatt hízelegnek néked ellenségeid. A zsoltárt énekelve Istennek elsősorban arra a csodálatos nagy művére gondolhatunk, amelyet ő húsvét ünnepén adott – hisz „ez volt a legtöbb, nékem ezt szánta." (407/321/.5)
A dicsérő zsoltárok és húsvéti dicséretek mellett érdemes most az evangélium kijelölt szövegére figyelnünk, mely ezen és a rákövetkező két vasárnapon – tehát éppen pünkösdig – János evangéliuma 16. fejezetéből, Jézus búcsúbeszédéből való. A Jubilate vasárnapjára kijelölt versek (16–23a) látszólag teljes ellentétben állnak a győzelmes húsvéti örömmel és hálaadással, amit a 66. zsoltárban látunk. Itt arról olvasunk, hogy Jézus egy ideig a tanítványaival lesz, majd eltűnik és újból visszajön. Örömről és szomorúságról olvasunk, amit a tanítványoknak meg kell tapasztalniuk, de végül minden szomorúság és fájdalom örömre fordul. Az epistola-ige (1Pt 2,11-20) is az evangéliumi részhez, annak 20. verséhez kapcsolódik, Jézus mindenkori tanítványainak küzdelmes életére mutat. Öröm és szomorúság, harc és győzelem kettősségét, a diadalba vetett hit győztes bizonyosságát fogalmazza meg nekünk a vasárnap üzenete és ez az üzenet nyert zenei megfogalmazást J. S. Bach egyik leghíresebb, erre a vasárnapra írt, 12. számú, Weinen Klagen szövegkezdetű kantátájában is. Ez a mű nemcsak azért híres, mert a 2. tétel félhangonként ereszkedő témája a h-moll mise Crucifixus-tételében is felbukkan (mellesleg ez a csodálatos zenei kapcsolat azt az üzenetet is hordozza, hogy a tanítvány is részt kér mestere szenvedéséből, vö. Fil. 1,29.), de Liszt Ferenc, leányának halálakor ugyancsak innen vette a vígasztalást, bizonyság erre a bachi témára írt, hasonló című variációsorozata.
Énekválasztásunkban a zsoltár és a húsvéti énekek mellett, az evangéliumi szakasz üzenetéből következőleg is megjelennek a Szentlélekért könyörgő énekek.
Énekek Jubilate vasárnapjára (húsvét utáni 3. vasárnap):
Bevezető ige: Zsolt 66,1-2,9
Fennálló ének: 66(1) Örvendj egész föld az Istennek
Főének: 511 Mind jöjjetek, örvendjetek
Lekciók között: 507/353/ Krisztus feltámada igazságunkra
Igehirdetés előtt: 501/185/ Krisztus feltámadott
Igehirdetés után: 447/371/,1-3 Jézus Krisztus, egy Mesterünk
Ráfelelő ének: 370,3. Ó, mi édes Vígasztalónk, vagy 231/372/,2-3. Ó Szentlélek, árváknak kegyelmes Atyja
Záró ének: 504/350/ Feltámadt a mi életünk
Húsvét utáni 4. vasárnap (Cantate)
A húsvétot követő 4. vasárnap kezdőéneke a 98. zsoltár első két verse: Cantate Domino canticum novum, alleluja: quia mirabilia fecit Domino, alleluja… Énekeljetek az Úrnak új éneket, mert csoda dolgokat cselekedett, a népek előtt megjelentette az ő igazságát. Megsegítette őt az ő jobbkeze és az ő szentséges karja.
Egyházunkban az egyházi ének és zene ünnepe lett az egyik húsvétot követő vasárnap. A Cantate-vasárnap azonban az ének-zene szerepét tekintve semmivel sem emelkedik ki a többi vasárnapok sorából és mi is akkor teszünk jól, ha nemcsak ezt, de minden vasár- és ünnepnapi istentiszteletet ünnepivé tesz az Úrról szóló, őt magasztaló ének. A hálaadás sohasem öncélú, nem kedvtelésünk gyümölcse, hanem Isten tettein való örvendezés gerjeszti azt bennünk. Ez a zsoltár többek közt így fogalmaz: „Énekeljetek… mert csodadolgokat cselekedett”, és ez így húsvét után mi másra vonatkozhatna, mint a legnagyobb csodára: Krisztus feltámadására, a halál fölötti győzelemre?
A kijelölt igerészek már pünkösdre utalnak. Az evangéliumból vett részlet a múlt vasárnapi szakasz előzménye (Jn 16,5-15), ahol Jézus a megígért Pártfogóról szól tanítványainak. Az epistola-ige (Jk 1,16-21) ebben az összefüggésben azt húzza alá, hogy Isten ajándéka – a várt Szentlélek – tökéletes ajándék.
Alábbi énekválasztásunk hármas elve így foglalható össze: zsoltár, húsvéti dicséret, pünkösdi könyörgés.
Énekek Cantate vasárnapjára (húsvét utáni 4. vasárnap):
Bevezető ige: Zsolt 98,1-3
Fennálló ének: 98(1-2) Énekeljetek új éneket
Főének: 514 Győzelmet vettél, ó, Feltámadott
Lekciók között: 447/371/ Jézus Krisztus egy Mesterünk
Igehirdetés előtt: 501/185/ Krisztus feltámadott, vagy 581/380/,7 Siess most mihozzánk
Igehirdetés után: 545/369/,1,7 Jövel Szentlélek Úr Isten / Te vagy a nagy Úr Istennek
Záró ének: 504/350/ Feltámadt a mi életünk
Húsvét 5. vasárnapja
Húsvét 5. vasárnapja szintén a 66. zsoltárral indul, a kezdőének első szavai azonban Ézsaiás próféciáját idézik a 48. fejezet 2. verse alapján: Vocem jucundatis annuntiate… "Ujjongásnak szavát jelentsétek meg, alleluja. Terjesszétek a föld végső határáig: megváltotta az Úr az ő népét, alleluja. Örvendezz Istennek, ó te egész föld. Énekeljétek az ő nevének dicsőségét; dicsőítsétek az ő dicséretét!"
A kijelölt igerészek az előzőleg már olvasott szakaszokhoz kapcsolódnak. Az evangélium Jézus búcsúbeszédének egy újabb részlete (Jn 16, 23b-27), melyben arra buzdít, hogy az ő nevében bizalommal imádkozhatunk az Atyához és kéréseinket is ő elé vihetjük. A Jakab leveléből való másik idézet (1,22-27) a korábbi vasárnapi szakasz folytatása és az ige befogadásáról és megtartásáról szól. A két igeszakasz az Istennel való kapcsolat kétoldalúságát hangsúlyozza: először halljuk meg és fogadjuk be Isten üzenetét, másodszor válaszoljunk rá imádságban, így jöhet létre az a személyes kapcsolat, melyben a Fiú nevében folyamodhatunk az Atyához.
Húsvéti énekválasztásunk az eddig említett hármas szemponton (zsoltár, húsvéti dicséret, pünkösdi könyörgés) túl az aktuális szakaszokból vett üzenethez kapcsolódik: hirdessétek Isten tetteit minden népnek – imádkozzatok az Atyához!
Énekek húsvét 5. vasárnapjára:
Bevezető ige: Ézs 48,20
Fennálló ének: 66(1,4( Örvendj egész föld az Istennek / Áldjátok a mi Istenünket, vagy 96(1,3) Énekeljetek minden népek / A pogányok közt dicsőségét
Főének: 332/483/ Mennybéli felséges Isten, vagy 545/369/ (1-3,8-10) Jövel, Szentlélek Úr Isten, lelkünknek vígassága
Lekciók között: 512 Ma örvendezzetek
Igehirdetés előtt: 501/185/ Krisztus feltámadott, vagy 541/370/,2. Te szentségnek új világa
Igehirdetés után: 333/484/ Mi Atyánk, ó kegyes Isten, vagy 334/475/ Imádkozzatok és buzgók kérjetek
Záró ének: 504/350/ Feltámadt a mi életünk
Mennybemenetel napja (régi nevén: Áldozócsütörtök)
Áldozócsütörtök neve ünnep-elnevezéseink között a leginkább problematikus: semmi köze az ünnep valódi tartalmához, az elnevezés mindössze a régi egyházban teljesítendő kötelezettségre utal, így mindenképpen helyesebb a "Mennybemenetel" megnevezést használnunk.
Az istentisztelet introitusa (kezdőéneke) első részében az angyal kérdését „intonálja” (ApCsel 1,11): Viri Galilaei, quid admiramini aspicientes in caelum?… "Galileai férfiak, mit állotok nézve a mennybe? alleluja, … aképpen jő el, amiképpen láttátok őt felmenni, alleluja.", majd a 47. zsoltár 1. verse szólal meg: "Ti népek mind tapsoljatok Istennek vígságos szóval." Ez a zsoltár a 6. versével is kapcsolódik az ünnephez, és így számos zeneműben – többek között Eszterházy Pál Harmonia caelestis-ében is – feldolgozást nyert. Két másik zsoltár (a 24., 68.) mondanivalóját tekintve szintén alkalmas erre a napra.
A hagyomány két igeszakaszt jelölt ki: az egyiket a Márk evangéliuma végéről (16,14-20), a másikat a Cselekedetek könyve elejéről. 1,1-11.
Énekválasztásunkban elsősorban a zsoltárokra koncentráltunk.
Énekek Mennybemenetel ünnepére:
Bevezető ige: Zsolt 47,2,8-9
Fennálló ének: 47,1,3 No minden népek / Íme az Isten szépen felmegyen, vagy 68,4-5 Énekeljetek Istennek
Főének: 531/358/ A Krisztus mennybe felméne
Lekciók között: 535 Megváltónk földről mennybe ment
Igehirdetés előtt: 447/371/,1-2 Jézus Krisztus, egy Mesterünk
Igehirdetés után: 533/365/ Jézus Krisztus, mi királyunk, vagy 534/359/,3 Mivel te utat nyitottál
Záró ének: 532 Ó, győzelmes nagy Királyunk, vagy 24 Az Úr bír ez egész földdel
Húsvét 6. vasárnapja
Mennybemenetel és pünkösd közé esik. Óegyházi tematikája az eddigi gondolatokat erősíti. Kezdőszaváról „Exaudi” a vasárnap neve, mely a 27. zsoltár verseire épül: Exaudi, Domine, vocem meam… "Halld meg Uram, hangomat – hívlak! Alleluja. Helyetted mondja a szívem: Az én orcámat keressétek! A te orcádat keresem, ó Uram! Ne rejtsd el orcádat előlem. Alleluja. Az Úr az én világosságom és üdvösségem: kitől féljek?"
Ismét szépen illeszkedik ehhez a könyörgéshez az evangéliumi szakasz, mely ezúttal is Jézus búcsúbeszédéből való és az eljövendő Szentlélekről szól. Érdekes, hogy vasárnapról vasárnapra haladva nem folytatólagos, hanem ezúttal is egy korábbit megelőző szakasz – itt Jn 15,26–16,4 – a kijelölt rész. A másik igerész – 1Pt 4,8-11 – a kapott kegyelmi ajándékokról szól, áttételesen tehát ez is a Lélekre irányítja figyelmünket.
Az énekválasztást tekintve új elem nem merül fel, a pünkösdre készülés azonban azt is jelenti, hogy az ünnep énekeit már eddig is lehetőleg minél teljesebb számban felvettük az énekrendbe.
Énekek „Exaudi” (húsvét 6.) vasárnapjára:
Bevezető ige: Zsolt 27,7,9,11
Fennálló ének: 27,1,5 Az Úr Isten az én világosságom / Te felőled ezt mondja az én szívem, vagy 119,73,76 Teljes szívből hozzád esedezem / De te énhozzám, Uram
Főének: 154/240/ Ó én két szemeim, vagy 542/368/ Jövel Szentlélek Isten
Lekciók között: 517 Uram, közel voltam hozzád
Igehirdetés előtt: 447/371/,1-2 Jézus Krisztus egy Mesterünk
Ráfelelő ének: 231/372/,6-7 Válassz minket magadnak élő templomul, vagy 581/380/,6,7 Oltalmazza Krisztus / Siess most mihozzánk
Záró ének: 221/378/,1-2,5,8 Adjunk hálát mindnyájan
Pünkösd
„Az Úrnak lelke betöltötte a földkerekséget” – pünkösd ünnepével nemcsak az üdvtörténeti ünnepek adventtől indult sorozata zárul, hanem a böjt első vasárnapjától indult húsvéti ünnepkör is. Ennek az időnek a vasárnapjait vettük eddig nagyító alá, hogy lássuk: az evangéliumi események folyamatosságára támaszkodva hogyan alakult ki az egyházi év szerinti vasárnapok rendje. Annak ellenére, hogy a mai református igehirdetési rend nem követi ezt a felépítést, talán e vezérfonal mentén készült énekválasztási minták alapján leszűrhető már néhány általános énekválasztási alapelv is. Mindennek továbbgondolását most az olvasóra bízzuk.
Pünkösd első napjának igéi – ApCsel 2,1-18 és Jn 14,23-30 – közül az utóbbi az ünnep előtti vasárnapok témáját követve még mindig Jézus búcsúbeszédét idézi. Az ünnep másodnapja azonban továbblép és Jn 3,16-21, de még inkább ApCsel 10,34 és 42-48 versein keresztül rámutat, hogyan terjedt tovább a Lélek kiáradása nyomán az evangélium a pogányok felé is.
Az ünnepi énekek közül kettőre hívjuk fel a figyelmet. Az 550/374/ dicséret egyetlenként az ünnep eseményeit hirdeti meg, legjobb helye az istentisztelet elején lenne. Az 543/373/ dicséret a Szentlélek ajándékait felsoroló és magasztaló ősi himnusz (Veni creator Spiritus egyszerűsített formája) szintén az ünnep kihagyhatatlan éneke.
Énekek pünkösdvasárnapra:
Bevezető ige: Róm 5,5
Fennálló énekek: 111,1-2. Hálát adok Uram, néked, vagy 550/374/,1-2,5 A pünkösdnek jeles napján
Főének: 550/374/ A pünkösdnek jeles napján, vagy 543/373/ Jövel, teremtő Szentlélek, vagy 551/376/ Ó áldott Szentlélek
Lekciók között: 544 Jövel, Szentlélek... Ki Atyával, vagy 179 Keresztyének, kik e földön lakoztok
Igehirdetés előtt: 541/370/,1 Jövel Szentlélek Úr Isten
Igehirdetés után, úrvacsorára készülve: 549/377/ Szentlélek, végy körül bennünket
Úrvacsora alatt többek között az ünnepi énekek közül ajánlott: 545/369/ Jövel… lelkünknek vígassága; 234/372/ Könyörögjünk Istennek ő Szentellkének; 546/246/ Adj, Úr Isten nékünk Szentlelket; 230/235/ Hallgass meg minket, nagy Úr Isten
Záró ének: 551/376/ Ó áldott Szentlélek, vagy 281/196/ Mondjatok dicséretet
Énekek pünkösdhétfőre:
Bevezető ige: Zsolt 104,30
Fennálló ének: 117 Az Urat mind, ti nemzetek
Lekciók között: 166 Áldj meg minket, Úr Isten
A többi ének az előző napon megadottakból, vagy azok alapján választható.
Szentháromság vasárnapja
Szentháromság ünnepének evangéliumi szakasza (Jn 3,1-15) Jézus és Nikodémus beszélgetésén keresztül a Szentlélektől születésről szólva szinte beletorkollik a János 3,16-ba, mely pünkösdhétfőn olvastatott fel. A másik ige (Róm 11,33-36) Isten megváltási művének dicsőítése, melyet ő évenként az üdvtörténeti ünnepek sorában elénk tár és amely pünkösd csodájával beteljesülve ezen a vasárnapon ünnepélyes lezárást kap.
Az ünnep fő gondolata tehát a dicsőítés, hálaadás zsoltárokkal, a Szentháromságot magasztaló dicséretekkel és a Te Deummal, ezzel a IV. században született ősi magasztaló himnusszal.
Énekek Szentháromság vasárnapjára:
Bevezető ige: 1Tim 1,17
Fennálló ének: 8,1 Ó felséges Úr
Főének: 566/242/ Téged Úr Isten
Lekciók között: 562 Ó, mi szent Atyánk, vagy 565 A menny Urának tisztelet
Igehirdetés előtt: 546/246/,4 Ó Szentlélek, kérünk tégedet
Igehirdetés után: 561/241/ Szent vagy örökké
Záró ének: 564/245/ Dicséret a Szentháromságnak