Az új énekeskönyvhöz igazodó tartalommal.
Az időszak sarokpontjai 2024-ben:
Hetvenedvasárnap - január 28.
Böjtfő - február 18.
Virágvasárnap - március 24.
Nagypéntek - március 29.
A böjt idejét három előkészítő vasárnap előzi meg, melyek közül első a
Hetvenedvasárnap
A karácsonyi-vízkereszti időszak megváltást és Krisztus istenségét szemlélő, örvendező jellegével ellentétben e vasárnapok témája a földi „számkivetettség”, a földi vándorút, melyet Isten gyermekei a kegyelem fényében járnak. A szőlőmunkások példázata (Mt 20,1-16) ennek isteni oldalát, a versenyfutásról szóló páli levélrészlet (1Kor 9,24-27) pedig az emberi hozzáállást világítja meg.
Énekek Hetvenedvasárnap igéihez:
Bevezető ige: Zsolt 18,7,2-3
Fennálló ének: 18,1. Ó én Uram, ki erőt adsz énnékem, vagy 5,1-3. Úr Isten, az én imádságom
Főének: 452 Ki utánam jön vagy 227 /161/ Siess, keresztyén
Lekciók között: 326 /213/ Mindenható Úr Isten
Igehirdetés előtt: 546 /246/,1 Adj Úr Isten, nékünk Szentlelket
Igehirdetés után: 291 /229/ Hű Pásztorunk, vezesd a te árva nyájadat
Záró ének: 170 /273/ Az Úr Istent magasztalom, vagy 822 /455/ Testvérek, menjünk bátran
Hatvanadvasárnap
A böjt idejét előkészítő három vasárnap közül második az ún. Hatvanadvasárnap. Evangéliuma (Lk 8,4-15) a magvető példázata, az epistolában (2Kor 11,19-12,9) pedig Pál apostol szól Krisztus küldetésében járó fáradtságos munkájáról. Az előző vasárnaphoz hasonlóan a földi vándorút és az Istenre tekintő bizalom csendül ki e vasárnap zsoltárából, a 44. zsoltárból, melynek 24. verse után „Exurgens” névvel is illetik e napot.
Énekek Hatvanadvasárnap igéihez:
Bevezető igék: Zsolt 44,24-27,2
Fennálló ének: 203 Hozzád jövök, ó, Mesterem vagy 201 /166/ Urunk Jézus, fordulj hozzánk
Főének: 233 Eljött hozzánk az üdvösség vagy 165 /256/ Irgalmazz, Úr Isten, immáron énnékem
Lekciók között: 119,21-24 Forduljon hozzám, Uram, kegyelmed
Igehirdetés előtt: 231 /372/,1 Könyörögjünk Istennek ő Szentlelkének
Igehirdetés után: 312 /231/,4 Igazgass Uram engemet
Záró ének: 282 Hálát adunk neked, örök Úr Isten
Ötvenedvasárnap
A böjt idejét előkészítő három vasárnap közül az utolsó latin zsoltárkezdetéről „Esto mihi” névvel is ismeretes („Légy erős kősziklám, ahova mindig mehetek… Zsolt. 71,3). A vasárnap evangéliumában (Lk 18,31-43) Jézus harmadszor jelenti szenvedését tanítványainak és elindul Jeruzsálem felé – a húsvéti ünnepkör jelképes kezdete ez. Erről a tökéletes szeretetről – mely önmaga feladásában és a keresztáldozatban lett teljessé, melyhez a zsoltár igéje szerint is mindig odamenekülhetünk, mint kősziklához, biztos alaphoz – szól az epistola 1Kor 13,1-13 szavaival: a szeretet himnuszával.
Énekek Ötvenedvasárnap igéihez:
Bevezető igék: Zsolt 71,3 és/vagy 31,2
Fennálló ének: 31,1,3 Uram, én csak tebenned bíztam / Te vagy kősziklám, erősségem, vagy 62,1-2 Az én lelkem szép csendesen / Azért szívem, reménységed
Főének: 455 Ó, Jézus, mi Üdvözítőnk, vagy 444 /286/,1-9 Jer, dicsérjük az Istennek Fiát
Lekciók között: 454 Krisztus, jóságos főpapunk
Igehirdetés előtti ének: 444 /286/,13 Adjad nékünk a te Szentlelkedet
Igehirdetés után: 453 /296/ Jézusom, ki árva lelkem, vagy 757 /458/ Aki értem megnyíltál
Záró ének: 456 /346/ Győzhetetlen én kőszálom, vagy 485 /342/ Jézus, világ Megváltója
Böjt 1. vasárnapja
Az egyházi év vasárnapjai közül a böjti, a húsvéti vasárnapok és még néhány más vasárnap latin nevet kapott. A böjt első vasárnapjának neve: Invocabit. Ez a név – miként a többi esetben is – annak a zsoltárrészletnek kezdő szava, ami a latin liturgiában kezdőénekként (introitus) a vasárnap zsoltárának egy részletét szólaltatja meg. „Invocabit me et ego exaudiam eum…” – Segítségül hív engem, ezért meghallgatom őt. Ez a részlet a 91. zsoltár 15. verse. E zsoltár 11. versét idézi Sátán, Jézus megkísértésekor, így nem véletlen, hogy a vasárnap klasszikus evangéliuma a megkísértés történe Mt 4,1-11 szerint. Amíg az ősi evangélium Jézus életének próbatételéről szól, az epistolában (2Kor 6,1-10) az apostol vallja meg szolgálatával együtt járó szenvedéseket. Mindezekhez az igékhez a zsoltár kezdőszavai igei üzenetként kötődnek: Aki a felséges Úrnak lakozik oltalmában… az ilyen nyilván mondhatja: Isten az én kővárom. (Sz. Molnár Albert fordítása) Így utal Invocabit vasárnapján egymásra három igerész.
Talán nem is a konkrét történet, a zsoltár, hanem sokkal inkább a gondolat – a kísértésben, nehézségben Istenre hagyatkozás – a lényeg, ezért a vasárnapokhoz még számos más „perikóparend” született, az Invocabit ugyanakkor az egyik legjobban kikristályosodott igerészekkel rendelkezik. Nem véletlen, hiszen az egyházi év 40 napos böjti időszaka elején Jézus 40 napos böjtjére utal, mint a ki az övéi előtt mindenben példa.
Zsoltárválasztásunk egyértelmű, ha ismeri a gyülekezet a 91. zsoltárt. Fennálló éneknek (1. és ha lehet 8. versével), vagy Fő („Derekas”) éneknek 1, 5-8. verseivel (a Főének még hosszú versszak esetén is minimum 4 vers legyen!) egyaránt alkalmas. Az évszázadok alatt a „Semmit ne bánkódjál” (581.)) és az „Erős vár” (591.) kötődött legerőteljesebben ehhez a vasárnaphoz. Az evangélikus Eperjesi graduálban és a református Öreg graduál Somorján használt példányában egyaránt találunk egyházi évhez illesztett énekrendet és mindkettő utal e két énekre. Az Öreg graduál Somorjai példányának kéziratos bejegyzései egyébként az egyik egyértelmű bizonyság arra, hogy az egyházi év szerinti gondolkodásnak a reformátusoknál is van nyoma a XVIII. század végéig.
Énekek Böjt 1. - Invocabit - vasárnapjára
Bevezető igék: Zsolt 91,15
Fennálló ének: 91,1,8 Aki a felséges Úrnak / Mihelyt hív könyörgésében, vagy 130,1,4 Tehozzád teljes szívből / Izráel, az Istenben
Főének: 581 /380/,1,7-10 Semmit ne bánkódjál / Siess most mihozzánk
Lekciók között: 464 Ó, mi kegyelmes Krisztusunk
Igehirdetés előtti ének: 461 /180/ A töredelmes szívet
Igehirdetés után: 715 /338/ Lelki próbáimban
Záró ének: 161 Erős várunk nekünk az Isten, vagy 691 /390/ Erős vár a mi Istenünk
Nagyböjt második vasárnapja az ősi énekrend alapján a Reminiscere nevet kapta a latin introitus kezdetéről: „Reminiscere miserationum tuarum, Domine…” azaz: Emlékezzél meg Uram, irgalmasságodról, mert azok öröktől fogva vannak … Ez a 25. zsoltár 6. verse.
A vasárnap evangéliumi szakasza Mt 15,21-28-ban található, mely a kananeus asszony története. Az első vasárnaphoz hasonlóan harcról szól az ige: Jézus próbára tette az asszonyt, hogy hite erőssége nyilvánvalóvá legyen. A másik igerész (epistola) 1Thessz 4,1-8 versei, mely a megszentelt életre int. Harcainkban, próbák között bűnbánattal kiálthatunk Istenhez, hogy a szent életre alkalmassá tegyen bennünket.
Az alábbi énekek közül a 234 /379/ dicséret régebbi énekeskönyvekben úrvacsorai énekként szerepelt, különösen 2. verse miatt, de 5. versével igehirdetés előtti fohászkodásra is alkalmas. Ugyanez érvényes a 469 /391/ dicséret 5. versére. A két ének nagyon hasonló gondolatmenetű és szerepel az e vasárnapra összeállított régi énekrendekben.
Énekek böjt 2. - Reminiscere - vasárnapjára
Bevezető igék: Zsolt 25,6
Fennálló ének: 25,1,3. Szívemet hozzád emelem / Emlékezzél jóvoltodból
Főének: 469 /379/ Emlékezzél Úr Isten, vagy 465 /239/ Úr Jézus, hozzád kiáltok
Lekciók között: 463 Ó, mennyeknek fényessége
Igehirdetés előtt: 461 /180/ A töredelmes szívet
Igehirdetés után: 222,10 /225,7/ Adj igaz hitet a te szent Fiadban, vagy 231 /372/,5-6 Vedd el a mi szívünknek hitetlenségét
Záró ének: 469 /391/ Vedd el Úr Isten rólunk haragodat
Böjt 3. vasárnapja
E vasárnap neve is a 25. zsoltárból, annak 15. verséből származik: "Oculi mei semper ad Dominum…" Szemeim mindenha az Úrra néznek, mert ő húzza ki a tőrből lábamat. Tekints reám és könyörülj rajtam, mert árva és szegény vagyok. A genfi zsoltárok versbe szedésekor strófa közepére került ez a szöveg, ezért nehezebb rálelni, mindenesetre az énekeskönyvi zsoltár 1. és 7. verse alkalmas fennálló ének!
Mint a két héttel korábbi Invocabit vasárnap, az evangéliumi rész itt is Jézus és a Sátán közötti harcról beszél. A Lukács 11,14-28. szakaszt megelőzően Jézus ördögöt űz ki a némából és amikor ezt követően ördögi hatalommal vádolják meg némelyek, Jézus kifejti, hogy ő erősebb az „erős fegyveres”-nél is. Ismét csak harcról szól tehát az ige: a sötétség és a világosság közötti harcról, amelyben Krisztus megváltottainak a világosság fiaiként kell járniuk. Az Efézus 5,1-9. szól erről, mely egyben saját önvizsgálatunk alapja is lehet e vasárnap.
Énekek böjt 3. - Oculi - vasárnapjára
Bevezető igék: Zsolt 25,15
Fennálló ének: 25,1,7 Szívemet hozzád emelem / Az igaz istenfélőknek, vagy 154/240/,1,4-5 Ó, én két szemeim
Főének: 227 /161/ Siess keresztyén, vagy 235 Fordítsd, Úr Isten
Lekciók között: 123 Tehozzád szemeimet
Igehirdetés előtt: 461 /180/ A töredelmes szívet..., vagy 231/372/,1 Könyörögjünk Istennek
Ráfelelő ének: 465 /239/,5 Nagy harcban, ellenkezésben
Záró ének: 282 Hálát adunk neked, örök Úr Isten
Böjt 4. vasárnapja
Nagyböjt első három vasárnapjának áttekintése után a 4. vasárnap több meglepetéssel is szolgál. Először: nem zsoltárból, hanem Ézsaiás 66,10–11. verseiből származik az introitus (kezdőének) szövege: Laetare Jerusalem: et conventum facite omnes qui diligitis eam… „Örüljetek Jeruzsálemmel és örüljetek felette mind, akik őt szeretitek; vigadjatok vele örvendezéssel mindnyájan, akik gyászoltatok miatta!” Az ének középső része már a zsoltárok könyvéből, mégpedig a 122-ből idéz: „Örvendezek, mikor mondják nékem: Menjünk el az Úr házába!” A két igerész ismét egymásra utal, mintegy dramatikus párbeszédet jelenít meg az istentisztelet kezdetén.
Másodszor: meglepetésként hatnak a böjt közepén az örüljetek és örvendezek szavak – de nem a böjti vándorlás ért véget, csak a mennyei cél ragyog fel a fáradt zarándok előtt. Az előbb említett ézsaiási idézeten kívül a vasárnaphoz tartozó, elsőnek olvasott igeszakasz (Gal 4,21–31) is a „magasságos Jeruzsálem”-et említi, amely „mindnyájunknak anyja”. Igen, ez az anyaszentegyház – a mennyei Jeruzsálem földi képe – és én ennek egyik gyülekezetébe, az Úrnak házába indulhatok örömmel mindig, ha eljön az idő. (Így van-e? Ott van-e a helyem? Otthonom-e a mennyei Jeruzsálemnek ez a kis földi szelete?)
A vasárnap evangéliuma (Jn 6,1–15) Jézus Krisztusról szól, aki – a csodálatos kenyérszaporítás üzenete szerint – betölti az övéinek testi és lelki szükségét. Ő az élet kenyere, akinek – hogy valóban életet adhasson az övéinek – előbb búzamagként meg kellett halnia. (Jn 12,24)
Énekek böjt 4. - Laetare - vasárnapjára
Bevezető ige: Ézs 66,10
Fennálló ének: 84,1,3 Ó Seregeknek Istene / Ó boldog az ember nyilván, vagy 122 Örvendek az én szívembe, vagy 182 Örül mi szívünk
Főének: 472 Tisztítsd meg szíved, Jeruzsálem népe, vagy 491/337/,1–2, 12–15. Paradicsomnak te szép élő fája
Lekciók között: 181 Jer, emlékezzünk, keresztyén népek, vagy 153,1,5-7,10 Tudom, pásztorom és vezérem
Igehirdetés előtt: 449/294/ Jézus, vígasságom
Igehirdetés után: 23,1 Az Úr énnékem őriző pásztorom
Záró ének: 192/450/ Drága dolog az Úr Istent dicsérni
Böjt 5. vasárnapja
Dominica Passionis – Szenvedés vasárnapja néven is ismert, de sokhelyütt Feketevasárnap a neve. Kezdőéneke a 43. zsoltár verseit tartalmazza: Judica me, Deus… „Ítélj meg engem, ó Isten! és oltalmazd meg ügyemet az irgalmatlan nemzetség ellen; az álnok és hamis embertől szabadíts meg engem. Hiszen te vagy oltalmam Istene… Küldd el világosságodat és igaságodat, azok vezessenek engem: vigyenek el a te szent hegyedre és hajlékaidba.”
Tudjuk, hogy Jézus a kereszten is zsoltár szavaival imádkozott. A 43 zsoltár pedig mintha az igazságtalan megítéltetésre előretekintő Megváltó szavai lennének. De nemcsak nagycsütörtök éjszakáján kellett elviselnie a hamis vádaskodásokat Jézusnak: a vasárnapi evangéliumi szakasz épp egy ilyen esetet hoz elénk a Jn 8,46–59-ből. A zsidók izzó szenvedélyű vádaskodásával és kődobálásba torkolló gyűlöletével éles ellentétben állnak Jézus tiszta szavai. Az emberi értelem és okoskodás ma is éppilyen értetlenül, botrányt kiáltva áll a megváltás titka előtt. Ez a titok, a nagypéntek lényegi tartalma szólal meg az epistolában (Zsid 9,11–15): a Főpap megjelent, hogy a világ bűnéért bemutassa az áldozatot.
Ez a vasárnap tehát figyelmünket már egyértelműen a keresztre irányítja, ideje elővenni a nagyheti énekeket, a passiótörténetet, vagy annak számos zenei feldolgozását.
Énekek böjt 5. - Judica - vasárnapjára:
Bevezető ige: Zsolt 43,1
Fennálló ének: 43,1,3 Ítélj meg engemet, Úr Isten / Igazságodat add értenem, vagy 26,1,3 Légy ítélőm, Uram / Látom szemem előtt…
Főének: 360/440/,1–7 Jer, lássuk az Úr keresztjét, vagy 495/335/ Ó ártatlanság Báránya
Lekciók között: 188 Felséges Isten, hozzád kiáltunk
Igehirdetés előtt: 461 /180/ A töredelmes szívet..., vagy 581/380/,7 Siess most mihozzánk
Igehirdetés után: 453/295/ Jézusom, ki árva lelkem
Záró ének: 483/336/ (1–9,15) Dicsérd lelkem, Istenedet (énekelhető a Krisztus, ki vagy nap és világ - dallamára is)
Böjt 6. vasárnapja - Virágvasárnap
Neve latinul Dominica in Palmis, amely ezúttal nem zsoltárversre, hanem a nap evangéliumi eseményére utal. Mindannyian tudjuk, hogy ezzel veszi kezdetét a Nagyhét. Sajátos keretet ad ennek a jeruzsálemi bevonulás története, melynek egyik üzenete, hogy a Király önként jött Jeruzsálembe (önként jött a földre), hogy ott magát "megüresítse" és áldozati bárányként feláldozza. Éppen erről beszél az epistola-ige, a Filippi levél Krisztus-himnusza. (Fil 2,5–11) Virágvasárnapot tehát csak a szenvedéssel és a kereszthalállal együtt érthetjük és ezt énekválasztásunkban is vegyük figyelembe! Érdemes egy mondatban megjegyezni, hogy a régi egyházban olyan fontossá vált a bevonulási történet, hogy erre külön szertartás alakult, mely még az istentisztelet előtt a templomon kívül játszódott le énekekkel, igeolvasással és az eseményt felelevenítő szimbolikus cselekedetekkel. Magán a templomi szertartáson a Filippi-levélrészlet mellett már a Máté passió (26. és 27. fejezetek) olvasása került sorra.
Különleges szerepet kap "A jöttöd miként várjam" kezdetű adventi korál, mert annak 2. versszaka egyenesen utal a virágvasárnapi történetre.
Énekek böjt 6. vasárnapjára, Virágvasárnapra:
Bevezető ige: Zsolt 118,26a
Fennálló ének: 388,1-2 A jöttöd miként várjam, vagy 118,1,11,13 Adjatok hálákat az Úrnak
Főének: 481/330/ Örvendezzen már e világ
Lekciók között: 454 Krisztus, jóságos főpapunk
Igehirdetés előtt: 229/287/,1 Járuljunk mi Istennek ő szent Fiához
Igehirdetés után: 483/331/,4 Ó édes Jézus
Záró ének: 484 Királyi zászló jár elöl, vagy 485/342/ Jézus világ Megváltója
Nagyhét
A Nagyhéten gyülekezeteinkben általában az ünnepi előkészítők mellett Nagypénteken van istentisztelet, számos helyen azonban Nagycsütörtök este - az úrvacsora szereztetésének emlékére - sor kerül úrvacsorás istentiszteletre. A nap epistolája maga a szereztetési ige (1Kor 11,23–29), evangéliumi olvasmánya a lábmosás története.
Énekek Nagycsütörtök napjára:
Bevezető ige: Zsolt. 111,4
Fennálló ének: 111,1-3 Hálát adok Uram, néked
Főének: 360/440/,1. és 8. verstől Jer lássuk az Úr keresztjét / Ezért szerzé szent asztalát
Lekciók között: 492 A Bárány hordja csendesen
Igehirdetés előtt: 229/287/,1 Járuljunk mi Istennek ő szent Fiához
Igehirdetés után, úrvacsorára készítő ének: 453/295/,1 Jézusom, ki árva lelkem
Úrvacsora alatt: 454 Krisztus, jóságos főpapunk, 455/293/ Ó, Jézus, mi üdvözítőnk, 498 Emlékezzünk menny Fiáról
Záró ének: 483/336/ Dicsérd lelkem, Istenedet, vagy 485/342/ Jézus világ Megváltója
Nagypéntek
A keresztyén egyházakban kialakult szokás szerint Nagypéntek napján leggyakrabban a János szerinti szenvedéstörténet az ige (Jn 18-19), olvasmányként pedig kivételképpen nem levélrészlet (epistola), hanem Ézsaiásnak az Úr szenvedő szolgájáról mondott próféciája (Ézs 53,1–12) került elő.
Énekek Nagypéntek napjára:
Bevezető ige: Zsolt 22,3,17,19-20
Fennálló ének: 22,1,4 Én Istenem… / Aki lát, minden csúfol engemet
Főének: 493/341/ Ó Krisztusfő, te zúzott, vagy 491/337/ Paradicsomnak te szép élő fája
Lekciók között: Passióének az énekeskönyv 907. oldalán, vagy 497 Jézus, Istennek Báránya, vagy 496 Felnézek rád, csodás kereszt
Igehirdetés előtt: 488,1 Ó, ember, sirasd nagy bűnöd
Igehirdetés után, úrvacsorára készülve: 344 Királyi zászlók lobognak
Záró ének: 340,1, 5–8. Te drága Jézus… / Meghal a jó, ki hűség volt s alázat