Hitvallás a kereszt előtt

21 496

Ahogyan Európa és a világ német kultúrájú területein elképzelhetetlen a nagyhét Paul Gerhardt a kereszten szenvedő Megváltóról szóló – Bach Máté passiójában egyenesen vezérkorállá vált – éneke nélkül (Ó, Krisztusfő, te zúzott… RÉ21 493), akképpen elengedhetetlen az angol nyelvű keresztyénség nagyheti liturgiáin Isaac Watts (1674-1748) „When I survey the wondrous cross” kezdetű, azonos témájú himnusza. Watts énekeskönyvünkben eddig egyedüliként szereplő dicsérete (Úr lesz a Jézus mindenütt) zsoltárszövegre született (Zsolt 72, 7-19), több mint félezer énekkölteményében mégis inkább evangéliumi történeteket és más újszövetségi igerészeket dolgozott fel.

E nagypénteki, kereszt előtti hitvallás Pál apostol szavaira épül: „Én azonban nem kívánok mással dicsekedni, mint a mi Urunk Jézus Krisztus keresztjével, aki által keresztre feszíttetett számomra a világ, és én is a világ számára.” (Gal 6,14)

Ha Krisztus szenvedését évről évre felidézzük a nagyhét napjaihoz érve és a Megváltót gondolatban egészen a keresztig kísérjük, mi is eljuthatunk arra a pontra, amikor értékítéletünk és értékrendünk helyre „zökken” és megszületik bennünk a vallomás: „Ott kárnak vallom kincsemet, és büszkeségem porba hull.” Krisztus keresztje, e titkos és csodás áldozat helye a hála dicséretét teremti meg ajkunkon. Nem a keresztet dicsőítjük, hanem Isten végtelen szeretetét, mely a poklon és halálon szerzett győzelmet jelenti számunkra. Innen már csak egy lépés az életre szóló elhatározás: „Mit adhatnék kegyelmedért? A földi kincs itt mit sem ér. E végtelen szeretetért a teljes életem tiéd.”

E nagypénteki vallomást ma is kétféle dallammal éneklik világszerte. A korábbi keletkezésű, barokkosan kitárulkozó, oktáv hangterjedelmet bejáró melódia a szöveggel azonos korban született Edward Miller (1735-1807) tollából. Nálunk a „Hallelujah!” énekeskönyv 183. számú dallamaként vált ismertté, ám más szöveggel. („Taníts Uram meghajlani”) A másik dallamot a 19. század elején írta Lowell Mason (1792-1872), melynek jellemzője a passiós megrendültséghez és kereszt előtti leboruláshoz illően tudatosan szűkebb hangkészlet és egy gregorián zsoltártónusra épülő dallamvezetés. Mai angol énekeskönyvek gyakran egymás mellett közlik a két dallamot.

Bódiss Tamás

Hasonló anyagaink